I'm reading the text "Dinosaur Shaped" in Hungarian.
The original text was published in Dinosaur Issue by T+U
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Opening speech for Botond Keresztesi:
RATATATA, RATATATA - részlet
Dr. Dre:
Osonok, csekkolok, így nyomulok a krónikussal,
árulom a kilós pakkokat a telepen,
és nem állok le.
Mondjad, hova mész,
az utcára vagy a csajoddal picsogni,
az én szarom betámadja a rendszered.
Spangli füst a tüdödben,
felemel, lenyugtat,
ha meg bomba, akkor
úgy hasít, mint a Calgon Vietnámban.
Kalifornia, újra müködésbe léptem, megmondom, mi van:
nincs itt semmiféle kibaszott verseny,
ök csak szeretnék, de el vannak tévedve.
Compton, California a lokációm.
Elég fura, ahogy átrendezem, megváltoztatom a bizniszt azzal,
hogy ezt a szaromat árulom.
A négerek nem érik fel ésszel, mennyire real,
amit zúzok.
Snoop Dogg:
Egyenes beszéd! Na, négerek, most megtudtátok, honnan jön a tesóm,
úgyhogy kussoljatok el, miel?tt még a földön találjátok magatokat.
92 van, Dr. Dre a tizsóp tetején ül!
Nem hagyja abba a kis izgága seggfejek csesztetését, akárcsak egy buzeráns zsaru.
BIÁCS!
***
Az idézett szövegrész Dr. Dre elsö szólólemezéröl, a The Chronic-ról való.
Az album Snoop Dogg számára is elhozta a várva várt sikert, így ö is felkapaszkodhatott
Dr. Dre mellé arra a bizonyos tizsópra.
“Dr. Drizzay is sittin’ on tizzop.” Ne kérdezzétek, mit is jelent ez pontosan, de a szövegkörnyezetböl kikövetkeztethetö:
Dr. Dre nagyban volt, rendesen megszórta a várost a kiváló szarával,
és ezért tisztelték a környékbéliek, Comptontól egészen Tatabánya Kertvárosig.
Keresztesi Boti egy takaros, tatabányai családi házban, óvó, féltö szeretetben cseperedett
grefitissé, “protected by niggas with big dicks, AKs and 187 skills”.
Nem titok ez mindazok elött, akiknek van szemük az ilyesmihez, akik mélyre tüdözik az utca gözeit, gázait és büzeit,
nem tisztelik a rendörséget, és egyenes gerinccel állnak majd oda ítéltetni,
mikor végre elválik a real a fake-töl.
Leonardo, Michelangelo, Donatello, Raffaello - az óvodában egyedül
Boti számára jelentettek ezek a nevek többet a pizzazabáló, büdöslábú teknösbékáknál,
akikböl egy köntösös patkány nevelt nindzsát egy szennyvízcsatornában.
A gyermek Boti képzeletében a Família Kft olívazöld ülögarnitúrája szolgált boncasztalként,
ahol egy korabarokk spanyol infánsnö ejthette meg véletlen találkozását a SEGA-val.
Az ébredezö müvészi értelem úgy szippantotta magába környezete megannyi vizuális attrakcióját,
akár egy Umberto Eco márkájú szivacs - egyként szépnek látva a teremtettet, a csináltatottat
és a leárazottat. A mi korosztályunk megtapasztalhatta, miként épül új világ egy rendszer romjain,
ám a kilencvenes évek egyszeri optimizmusa fájóan távolodni látszik, ahogy haladunk az antropocén végjátéka felé.
Egyesek padmászana ülésben, mantrázva lebegnek az anyaggal eggyé válás irányába,
mások víz-, szél- és fagyálló technikai viseletben,
fair trade energiaszeletekkel felfegyverkezve állnak az elemek elébe.
Egy középkorú hütöszerelö keresztbe parkol az úton dobozos pickupjával,
és a Bikini együttessel együtt bömböli: “még maradjak, megmaradjak”!
Körülötte a mikepércsi földikutya-rezervátum utolsó példányainak tetemeit zabáló divatos magyar agarak.
Boti illedelmesen kerülgeti a hazai falanszter tébolyult bábjait,
és buzgón készíti vizuális feljegyzéseit. Szemüvege Google Glass az Ofotértböl, live search-öl,
rajzfüzetének fedlapján ez áll: “Keresztesi Botond: Rajzok”. Visszatekint,
háta mögött elektromos hulladék hegyek, Kobe Bryant a halmok fölé magasodik, max painben áll
és szomorúan tartja a magasba hüvelykujját: “hasta la vista, baby”!
A Lenin téri Internetcaféból poszt-digitális romagyerekek tódulnak az utcára, Boti felé rohannak vigyorogva, üvöltözve:
tanárbácsi, tanárbácsi, nekem is tessen Monster logót rajzolni!
Nekem bullterriert tessen, a Járóka Szilveszternek Lambordzsinit!
Boti békésen türi diákjai ostromát, élethü alkotásaival respektet szerez magának a napközis osztályában.
A kétezres évek közepétöl alkotó fiatal magyar festömüvészek összesített elnevezése: Szöke Gáspár és kora.
Keresztesi Botond Szöke Gáspár és kora egyik legjelentösebb vizuális gondolkodója.
Míg a mester a tapasztalható dolgok rendszerezését esendö geometriai összefügések felépítésével kísérli meg újra és újra, fáradhatatlanul,
Boti ugyanezen elhivatottságtól vezérelten üz metafestészetet,
az egyetemes müvészettörténet és vizuális kultúra alakjait és alakzatait finomhangolja szubtilis képrejtvényekké.
A tizsóp körül egyre csak gyülnek az aspiránsok, Botond az elsö sorban várja a sorát a gyöztesek nyugalmával.